måndag 9 juli 2012

[TÄVLING] Mörksuggejakten

Vart ska jag börja, vilken grym tävling för min del..

Dagen innan
Jag, min bror Ronnie och min sambo Karin åkte upp efter lunch mot rättvik. Med facit i hand borde vi åkte på morgonen för att slippa stress och kunnat umgås eller göra nånting på kvällen istället. Det tar vi som lärdom inför nästa tävling. Förutom vår bil åkte Jonathan och Rickard, som skulle langa, i Jonathans bil. Johan åkte sent i sin egen bil ensam och Hilke åkte bussen med Frida och Jesper Andersson.

Vi kom upp och slängde in grejerna i stugan för att kunna åka och äta. Vi hade fått tips om Big Street på gågatan i rättvik som servades amerikanskt och det var sviiingod mat och ett grymt koncept. Nästan alla maträtter delade samma tillbehör, stora pommes, bearnaisesås, coleslaw, grönsaker och grillad majskolv. Dessa tillbehör kunde man be om mer utav utan extra kostnad. Till tillbehören beställde man in en köttbit som avgjorde priset på tallriken. Jag och Ronnie beställde in en varsin oxfilé på 250g som var grillad riktigt fint medans Karin tog vegetarian tallrik med halloumiost som också var skitgod. Detta stället ska jag garanterat gå tillbaks till!

Vi skulle inte hinna prova banan eftersom klockan var så mycket så istället tog vi bilen upp på vidablick och det var verkligen längre och brantare än jag minns det. På vägen ner, med bil, tog det 5minuter blankt. Vi åkte även förbi startplatsen så vi visste var den var och hur allt såg ut, det var precis likadant som förra året. Efter det åkte vi till stugorna, tog med oss cyklarna upp till storstugan där alla utom vår bil och johan skulle sova i.

Vi svängde förbi storstugan ett tag innan vi gick och la oss. Bland annat kom det förbi två grabbar som kände igen mig från finnmarksturen 2011, en utav dom hade kört i samma klunga som mig och hade mig på film som han gladeligen visade upp, det var skoj!

Tävlingsdagen
På tävlingsdagen gick vi upp vid 6:30 ungefär. Vi packade ihop lillstugan och åkte upp till storstugan för att käka frukost. Snackade lite langning vilket vi hade 4st till, bland annat min sambo Karin som åkte med Rickard vilken jag kommer spendera en vecka i vemdalen med, tillsammans med Jonathan och en till av Jonathans kompisar.

Sen åkte vi till startplatsen och fixade i ordning, jag efteranmälde mig och hade tänkt köpa ett nytt Rocket Ron däck för att stansa upp, eftersom jag hade sidohål i mitt däck och körde slang fram. Den planen skippade jag då det skulle bli för stressigt och osäkert, samt att jag inte kunde fåtag på ett Rocket Ron utan bara X-King, vilken jag iofs ÄR intresserad av att testa men inte på en tävling.

Till historian bör nämnas att jag har kört med slang hela tiden, aldrig stansat upp mina hjul. Dock dagen innan hade jag stansat upp mitt bakdäck som var Continental Race King. Så jag körde slang fram och stans bak på tävlingen, båda med runt 1.7bar. Jag skulle nog kunna gå lägre till 1.5 om jag har stans i båda. Det får bli planen inför nästa tävling istället.

Vi slängde in cyklarna i fållan och inväntade start. Där träffade jag några vänner so vanligt, bland annat Björn Rundström som jag senare mötte på banan, och alltid-så-trevliga Clive från CRT. Man blir alltid så glad av att se den mannens eviga léende.

Banan
Banan var precis som förra året. Dvs start vid IK Jarls stadion, vilket för övrigt är ett stort område med massvis med olika idrottshallar, trav etc. Grymt att ha så mycket i en så liten stad som rättvik! Rättvik är förresten en jävligt mysigt stad, skulle kunna tänka mig ha stuga här.. Åter till ämnet!

Banan började med en asfalts sightseeing i stan för att efter ca 1km komma in i backen som kallas vida blick. Det är ungefär 15minuter asfaltsstigning som planar ut i mitten i ungefär 30sekunder innan det fortsatt går konstant uppåt. Efter det går man direkt in i skogen och så fortsätter tävlkingen på väldigt varierande terräng. Asfalt, grus, singeltrack och så går det om och om igen. Det är ett lopp utan fler stora avgörande stigningar, visst finns det ett par kortare på 150m och så, men krampar man inte ska man kunna gå med även om det är över ens förmåga tycker jag.

Minnesanteckningar om banan till nästa år. Gå så hårt jag kan i vidablick. Sök rulle hela loppet, utmana inte i onödan. Inga fler avgörande backar. Svinkul cykling!

Tävlingen
Jag var rätt lugn inför tävlingen, förutom lite oro för backen. Jag har ingen aning om hur min form är nämligen. Vi startade och jag hängde med på låg puls längs rättviks vägar, sparade mig inför baken och tänkte inte ta några onödiga positioner eller ryck i början, värma upp och ladda för backen. De där ynka platser man kan ta innan dess förlorar/vinner man snabbt i backen ändå.

Backen kom och jag gick på, kände direkt att detta blir tungt. Backen började och det var bara att trampa, försöka hitta rätt kadens, inte för trögtrampat och inte för lätt för då går hastigheten ner. Jag körde på rätt bra, lät folk köra om utan att försöka hetsa med i någon annans tempo. Backen gick fortare än jag trodde, och jag tror att jag faktiskt kunde hängt på lite bättre änj jag gjorde på de lättare partierna, samt att jag skulle gått hårdare tidigare i sista branten upp eftersom jag var rätt pigg. Nu tog jag placeringar där ändå, men jag kunde ha ökat antingen tidigare eller hårdare där.

Väl uppe fick jag langning och sen började tävlingen på riktigt. Jag hängde med på rulle och körde bra, ville som jag lärt mig tidigare, att spara energi och återhämta mig efter backen. Samtidigt som jag vill gå med på rulle för att det går snabbare där. Man tjänar liksom inget på att släppa en grupp och gå med nästa om man är trött, det går lika fort där bakom i början innan folk är trötta. Det är DÄRFÖR jag tänker att jag borde satsa mer i backen nästa år, så att jag kommer med en grupp som kör snabbare senare i loppet. Inte för att jag tror mig kunde hängt med mycket snabbare grupper just detta år, men det är svårt att köra ikapp andra klungor på en tävling som mörksuggan där det handlar om att suga hjul eftersom allt mer eller mindre är lättrullat där vinden spelar en stor roll.

Jag kom in i världens järngäng som var typ 20pers från början när det började spricka av bakåt/framåt. Under tävlingens lopp åkte jag fram och tillbaks bland dessa positioner och vi blev färre och färre. Men jag tappade dom aldrig förutom mot slutet.

Mot slutet i sista stora backen, vilken var typ 2st 150m backar ganska tätt inpå varandra, så fick jag nämligen kramp i högerbenet. Jag blev tvungen att dra ner på tempot för att inte krampa igen totalt så jag kom sist i klungan, därpå hade jag lite svårt att hänga med på rulle eftersom krampen låg i så jag tappade en lucka. Till nästa backe så kunde jag inte alls hänga på och jag släppte en lucka på säkert 100m. Denna utökades också när de/vi kom ut på asfalt/grus och de kunde ligga i tåg medans jag låg ensam med kramp.

Men ganska snabbt återhämtade jag mig, jag var dock tvungen att köra försiktigt för att inte krampen skulle tillbaks. Jag började jaga och testade gränserna med krampen, jag visste att jag var stark nog att hänga med gruppen utan problem, om jag inte krampade. Så jag visste att kunde jag komma ikapp och det inte var fler backar skulle jag lätt hänga med gruppen. Däremot var det omöjligt att ta in sträckan själv på asfalt/grus.

Jag tog då till mitt vapen. Precis som Gunnar uppmuntrat sagt 30minuter innan, "stisse, kingen av skogen" skulle jag hålla ett tempo nu tills nästa skogsparti och lägga allt jag hade där. Så var planen. De var utom synhåll, men syntes ibland när det var skog. Det tog ett par skogspartier att jaga ikapp, och när jag kom in i ett skogsparti där det var mer svängar, neråt och platt med lite mer teknisk körning satsade jag verkligen. Jag hade detta på video då jag hade GoPro Hero2 HD kameran på styret, och det ser riktigt ballt ut. På några hundra meters cykling tog jag ikapp 150m lucka på ett galet starkt sätt.

Nu var jag ikapp igen och det var inte långt kvar till mål, 20minuter kanske. Jag sparade mig lite och tyckte att det verkade som två i min klass fanns i klungan, det visade sig dock senare att dom inte körde Elit. Däremot körde jag taktiskt för det, jag gick om gunnar och stefan hellman för att dra upp tempot lite och släppa killen bakom oss. Sen la jag mig på rulle på killen framför som jag trodde var Elit, jag blev dock lite krispig och när vi kom upp på den sista 500m till mål tryckte han i och jag kände att jag inte skulle klara en spurt mot honom så jag släppte förbi gunnar, som jag trodde körde samma klass som hellman men de har bytt klasser i år. Jag körde ärovarvet utan att maxa eller spurta, men säkrade bara att ingen kunde komma ikapp bakom. Vilken känsla det var.

Resultat
2:50:xx körde jag in på. Förra året körde jag på 2:57:xx, så det var verkligen en stor förbättring då dom förlängt varvet lite och att det var lite tyngre terräng idag med regnet som kom. Jag är supernöjd!

Tyvärr har dom dock fuckat upp min tid och DNF'at mig i resultatlistan. Men jag har försökt ringa och nu mailat så att det ska lösa sig. 24.4% efter vinnartiden är inte personbästa då jag körde 22.1% efter på bockstensturen förra året. Men 7minuter jämfört med förra året på denna bana är en stor förbättring. Jag är SUPERNÖJD!

Här finns övriga resultat: http://www4.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_461390/cf_57129/Resultat_M-rksuggejakten_2012_alla_klasser.PDF